Być może staniesz w swoim życiu przed wyzwaniem zaprezentowania siebie lub firmy w której pracujesz, być może również twoja droga zawodowa będzie się wiązać z prowadzeniem szkoleń czy prezentacji dlatego powinieneś wcześniej zapoznać się z podstawowymi wskazówkami dobrego i efektywnego wystąpienia, które wiąże się z różnymi emocjami w tym niejednokrotnie ze stresem, jest to naturalne zwłaszcza na początku wdrażania się, potem staje się dla prowadzącego rutyną, ważne jest by ciągle wzbogacać swoją praktykę prezentacji o oryginalność, pomysłowość. Istnieje szereg wskazówek, które pomogą ci opanować lęk, zdenerwowanie, oraz uświadomią ci jak proste psychologiczne triki mogą wpłynąć na pozytywny odbiór i uznanie wśród uczestników spotkania w którym jesteś prowadzącym.
Przede wszystkim staraj się nie podchodzić zbyt poważnie do roli, nadmiar sztywności nie świadczy o profesjonalizmie i nie jest dobrze odbierany, natomiast pogoda ducha wzbudza sympatie a także treść przekazywana jest efektywniejsza w odbiorze przez uczestników, nie znaczy to jednak by na siłę starać się odgrywać rolę komika, to również jest rażącym i świadczy o nie takcie. Podczas prezentacji których byłam uczestnikiem niejednokrotnie spotykałam się z takimi reakcjami wśród prowadzących, którzy chcieli w ten sposób rozładować atmosferę, lub tego typu zachowanie miało służyć tak zwanemu „maskowaniu” niedociągnięć nie do końca przemyślanej prezentacji, będąc słuchaczem czujesz się niekomfortowo i z politowaniem patrzysz na prowadzącego jakby chwytał się „ostatniej deski ratunku”
Strój elegancki ale nie całkowicie formalny, jak np. na wesele! Cała nasza postawa ma stwarzać poczucie otwartości, elegancji z dozą pozytywnej energii oraz elementem wyróżniającym nasz indywidualizm, oryginalność, pomysłowość, niepowtarzalność, pamiętać należy, że człowiek wszystko odbiera najpierw zmysłem wzroku następnie słuchu.
Nie twórz fałszywej przekoloryzowanej wersji siebie, skup się na najważniejszych aspektach, takich które są tożsame z tematem prezentacji i nie odbiegają od głównego meritum spotkania, najważniejsze to, kultura osobista i pełen profesjonalizm.
Wcześniej zapoznaj się ze środowiskiem w którym będziesz mieć szkolenie lub prezentacje, bądź będziesz ubiegać się o stanowisko, nie wiedza wpływa kompromitująco i deklasująco na prowadzącego, zwłaszcza gdy uczestnicy zadają podstawowe pytania.
Upewnij się, że jesteś ekspertem w swoim temacie i nic cię nie zaskoczy.
Ważne jest by prezentacja bez względu na to jaki jest główny cel opierała się na konkretnym rzeczowym przekazie, nikt nie lubi słuchać długich meczących wykładów, lepiej krótko i zwięźle wtedy mamy pewność, że nas przekaz będzie odebrany z uwagą i z zainteresowaniem.
Zawsze pamiętaj o przywitaniu się i przedstawieniu, podziękowaniu za uwagę i poświęcony czas, a także o pożegnaniu się.
Ważne jest by słuchacz chciał słuchać, a nie marzył kiedy skończysz, elementem wpływającym na powodzenie jest barwa tonacja głosu, dykcja, i najzwyczajniej poczucie pewności, że wie się o czym mówi, energia w przekazie oraz utrzymanie swobodnego kontaktu wzrokowego z słuchaczami.
Twój przekaz jest twoją wizytówką dlatego zadbaj by odbiorca miał dobre skojarzenia z twoją osobą
Postaraj się odbierać konstruktywnie krytykę jako sygnał, że należy coś poprawić lub ulepszyć, bądź otwarty na doradztwo, słuchaj osób doświadczonych, analizuj wystąpienia innych, musisz do profesjonalizmu dochodzi się „krętymi ścieżkami”, które prostuje nauka i stałe poszerzanie wiedzy, kiedyś prowadzono prezentacje inaczej, dziś ich charakter również się zmienia.